fredag 10 juni 2011

Tårtbak och kakbak

Nu bakas det för fullt här hemma. I veckan har jag åstadkommit en tårtbotten, som jag senare har lagt ihop till en tårta och täckt idag. Inte utan problem kan jag lova. Det var något väldigt märkligt med sockerpastan. Den måste vara för torr, dock så ska den hålla ett tag till enligt datummärkningen. Kavlade först ut en, som blev för tunn, tog mer sockerpasta, kavlade ut på nytt. Blev bra tjocklek, rullade upp den på rullen, och sen ut över tårtan. och när jag lägger den på tårtan, så allting som är utanför själva toppen på tårtan, bara spricker sönder och ramlar ner. SHIT.. bara att plocka lös den sockerpastan som låg kvar. Jag tänkte att ja men det var nog för jag hade för mycket maizena på den iom den blev kavlad två gånger.
Fram med ny sockerpasta, kavla ut den, och rullade ut den på tårtan.
Tänkte att yes, detta sprack inte sönder. Kanon..
Men så fort jag börjar ta i den och vika den så börjar den spricka. Lyckades dock hålla sprickorna till ytsprickor, så jag får försöka dölja dem så gott det går med någonting.
Formen på tårtan är nog den snyggaste jag har fått till. Riktigt hög och rak. Ser himla snyggt ut.

I övrigt i veckan så har jag bakat m&m cookies och så håller jag på att provbaka moussetårtan som ska serveras på kusinens student nästa vecka. (då även kakorna ska serveras)
Så om det sista lagret med mousse går bra att göra så kommer Ingemar och hans kollegor att få sig en moussetårta till efterrätt på deras grillkväll på jobbet. Passar ju perfekt att jag slipper mummsa i mig hela tårtan själv =)

Det kommer lite bilder senare när jag har fått in dem i datorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar